top of page
LogoCLR.jpg
QuoteAdagium.jpg
MethodBack.jpg

Onze methode

Ontdek het plezier in circulaire
bedrijfsvoering en -ontwikkeling   

The Circular Solution Space®.

Met de Circular Solution Space ontdekken deelnemers in een aantal workshops gezamenlijk de circulaire waardeproposities, businessmodellen en productiewijzen die specifiek zijn voor hun eigen organisatie. Deze hebben altijd een logische relatie met het bestaande bedrijfsmodel en de business case. 

DeCircular Solution Space maakt veelbelovende en alternatieve paden zichtbaar tussen de bestaande bedrijfsvoering en meer circulaire bedrijfsvormen en business cases. 

 

De methode maakt gebruik van een fysiek, driedimensionaal model. Dit model is wetenschappelijk is ontwikkeld om in groepsverband ideeën voor circulaire bedrijfsontwikkeling te analyseren, te genereren en te visualiseren. Het gedeelde creatieve proces leidt tot bedrijfsbreed gedragen oplossingen en concrete paden richting 100% circulaire bedrijfsvoering die door alle deelnemers als kansrijk en succesvol worden gezien.

 

Aanvullend op de Circular Solution Space bieden wij analytische instrumenten en rekenmodellen om ideeën en oplossingen getalsmatig te valideren en de (pilot)implementatie te monitoren en te toetsen op basis van de bedrijfsvoering en de businesscase. Door met eigen medewerkers vanuit verschillende disciplines en perspectieven de mogelijkheden te verkennen en te bespreken ontstaat een collectieve intelligentie en ambitie. Deze verankering in het eigen team stelt de organisatie in staat zich op eigen kracht steeds verder te ontwikkelen. 

De vier bouwstenen
van onze dienstverlening

Onze aanpak bestaat uit vier bouwstenen die, in overleg met de klant, gekozen en gecombineerd kunnen worden. Dat resulteert in een op maat gemaakt workshopprogramma:

4. Evaluatie & meetinstrumenten

1. Motivatie en plezier

Om bedrijven te transformeren richting 100% circulariteit is betrokkenheid en doorzettingsvermogen nodig. Door de kansen van circulaire bedrijfsvoering gezamenlijk in beeld te brengen ontstaat een duurzame drijfveer om ook echt te blijven veranderen. 

2. Onderling begrip

Om succesvol te kunnen veranderen moet je dezelfde taal spreken. Essentieel onderdeel van onze aanpak is het aanbieden van een gedeelde "circulaire taal en terminologie" die communicatie vergemakkelijkt, zowel gedurende als na het workshopprogramma. 

3. Methodiek & Tools 

De kansen op succesvolle implementatie van circulaire oplossingen nemen enorm toe wanneer verschillende paden richting 100% circulariteit systematisch en in multidisciplinair teamverband ontwikkeld en vergeleken kunnen worden.

Met onze bewezen methodiek dragen wij een unieke en complete set tools aan voor systematische analyse, gezamenlijk ideevorming en doorontwikkeling van circulaire oplossingen.

Een veranderidee is pas echt bruikbaar als
het rond te rekenen is. Zowel vanuit bedrijfseconomie als vanuit circulariteit. In aanvulling op bestaande economische rekentools bieden wij kwantitatieve methoden voor het bepalen van het niveau van circulariteit van bestaande en nieuwe circulaire oplossingen. Daarnaast kunnen de resultaten van de circulaire ontwikkeling hiermee naar de buitenwereld zichtbaar worden gemaakt. 

Het resultaat van ons programma 

Een van de belangrijkste resultaten van ons programma is de ontwikkeling van een bedrijfsteam ‘circulair’. Door het proces van samenwerken in de workshops ontstaat een multidisciplinair bedrijfsteam met de expertise, tools en motivatie om de circulaire ontwikkeling van de bedrijfsvoering (verder) op te zetten en aan te jagen. De leidraad voor de verdere circulaire transformatie van het bedrijf wordt daarbij gevormd door een op basis van de concrete uitkomsten van de workshops gezamenlijk ontwikkelde roadmap.

 

Kenmerkend voor onze aanpak is dat we bij de ontwikkeling van deze roadmap breder kijken dan alleen interventies binnen productieprocessen en productontwikkeling. Omdat het bij circulariteit vaak draait om productlevensduurverlenging via meerdere gebruikers en gebruikscycli, geloven wij dat succesvolle circulaire transformatie interventies vraagt in alle aspecten van en om de productlevenscyclus. Denk bijvoorbeeld aan het opzetten van de communicatiestrategie en -middelen om in- en externe stakeholders te betrekken en in beweging te brengen. Marketingcommunicatie en (merk)strategie vormen daarbij integrale onderdelen van het denken over de circulaire aanpak en transitie.

Contact

  • LinkedIn

​Joris Hofstede

+31 (0)6 81156550

​​Marcel den Hollander

+31 (0)651272931

  • LinkedIn

Dank, wij nemen zo snel mogelijk contact op.

Copyright ©2024 All rights reserved. Circular Solution Space® is a registered brand of Marcel den Hollander IDCR, Chamber of Commerce registration 27366835 
bottom of page